![]() |
|||||||||
|
![]() |
||||||||
- Šventadienio mintys
I Gavėnios sekmadienis, B (Mk 1,12-15) (2009-03-01)Klebono mons. V.Grigaravičiaus katechetinė homilija Pagunda. Nuodėmė. Blogi įpročiai. Atsivertimas Mieli broliai ir seserys Kristuje, šiandien yra pirmas Gavėnios sekmadienis. Gavėnia – pats palankiausias metas mąstymui, susikaupimui, savianalizei. Todėl šį sekmadienį pradedame mąstymus apie pagundą, nuodėmę, blogus įpročius ir atsivertimą. Žmogų nuolat kamuoja klausimas: „Jei Dievas yra be galo geras ir gailestingas, visi Jo darbai geri, tai kodėl egzistuoja blogis? Iš kur jis kyla?“
Evangelijos pagal Morkų ištraukoje girdėjome: „Dvasia Jėzų paakino nukeliauti į dykumą keturiasdešimt dienų ir buvo šėtono gundomas“ (Mk 1,12-13). Žmogus piktosios dvasios nuolat gundomas. Kartais net neįtariame, kad esame gundomi. Pavyzdžiui, kai esame nepelnytai giriami, mums pataikaujama arba priešingai, pradeda apkalbinėti, pajuokti, kad mieliau einame į bažnyčią, nei į pasilinksminimo vakarėlius. Vienu atveju mes galim pakilti į puikybę, siekti garbės, kitu atveju – atitolti nuo Dievo, atsitraukti nuo maldingo gyvenimo. Kitu atveju, gundymai yra ryškūs, greitai pastebimi, pavyzdžiui: raginimas sakyti netiesą, pasisavinti svetimą turtą, sąmoningai kam nors kenkti. Kiekvienas galite prisiminti įvairiausių gundymų, su kuriais teko ne vieną kartą susidurti. Dievas sukūrė žmogų pagal savo paveikslą ir suteikė jam savo draugystę. Šioje artimoje bendrystėje su Dievu žmogus galėjo gyventi tik laisvai jam paklusdamas. Tai sąlygojo draudimas žmogui valgyti vaisių nuo pažinimo medžio. Tačiau žmogus pakluso velnio gundymui, jis panoro prilygti savo Kūrėjui – Dievui. Taip piktnaudžiaudamas jam suteikta laisve, žmogus nusižengė Dievo įsakymui. Tai ir buvo pirmoji žmogaus nuodėmė. Ir visos kitos nuodėmės kyla iš nepaklusnumo Dievui ir nepasitikėjimo Jo gerumu. Šventas Raštas parodo dramatiškas pirmojo nepaklusnumo Dievui pasekmes. Adomas ir Ieva tuoj pat prarado pirmykščio šventumo malonę. Jie ėmė bijoti Dievo, suiro pradinė harmonija vyravusi tarp vyro ir moters, tarp jų atsirado įtampa. Jų santykius ženklino geismas ir troškimas valdyti. Pagaliau per jų nepaklusnumą mirtis įžengė į žmonijos istoriją. Per pirmųjų tėvų nuodėmę visi žmonės yra įtraukti į gimtąją nuodėmę. Apaštalas Paulius tvirtina: „Per vieną žmogų nuodėmė išėjo į pasaulį, o per nuodėmę mirtis, ir taip mirtis įsiskverbė į visus žmones, nes visi nusidėjo“ (Rom 5,12). Prieš nuodėmės ir mirties visuotinumą apaštalas iškelia išganymo Kristuje visuotinumą: “Kaip vieno žmogaus nusikaltimas visiems žmonėms užtraukė pasmerkimą, taip vieno teisus darbas visiems laimėjo nuteisinimą, kad gyventų“ (Rom 5,18). Krikštas, suteikdamas Kristaus malonės gyvybę, panaikina gimtąją nuodėmę ir vėl sugražina žmogų pas Dievą, tačiau jos pasekmės linkusiai į blogį žmogaus prigimčiai išlieka ir įpareigoja jį dvasiniai kovai. Pats Kristus leidosi velnio gundomas, kad parodytų pavyzdį kaip žmogus turi kovoti su pagundomis, vedančiomis nusidėti. Šios dienos trumpoje Evangelijos ištraukoje aprašomas trejopas Kristaus elgesys. Evangelijoje pagal Matą plačiai aprašoma kaip šėtonas gundė Jėzų, siūlydamas šlovę, garbę, valdžią, tačiau Jėzus ištvermingai atlaikė visus gundymus. Jis moko mus ryžtingai tarti: „Eik šalin, šėtone! Viešpatį, savo Dievą, tegarbink ir jam vienam tetarnauk!” (Mt 4, 10). Šėtonas, pasaulis ir kūno aistros kasdien siunčia žmogui įvairių pasiūlymų, pagundų, kurstymų, traukdami į nuodėmę, įtikinėdami pasiūlymą priimti ir nuodėmingai pasielgti. Minėtos trys pakopos ne tokios ryškios, kai nuodėmė susijusi su netinkamais, blogais įpročiais. Pavyzdžiui, moterys linkusios į apkalbas, vyrai – į pasigyrimą, vaikai prasimanyti nebūtų dalykų ir t.t. Kitaip tariant, kiekvienas žmogus gundomas taip vadinamomis kasdieninėmis nuodėmėmis, kurios pasireiškia per blogus įpročius. Jie taip įauga į žmogaus gyvenimą, kad dažnas net neskaito jų už nuodėmę. Eidamas Atgailos sakramentą, jis net nepamini jų, nes jam tai taip kasdieniška ir įprasta. Taip žmogus įstumiamas dar į didesnę nuodėmę, nes neteisingai atliko išpažintį. Šios dienos Evangelija baigiasi Jėzaus žodžiais: „Atsiverskite ir tikėkite Evangelija!” (Mk 1,15). |
|||||||||
|